Corestone Weekly

Globala moln, lokala problem – lärdomar från AWS-avbrottet i oktober

Skriven av Mattias Ljustell | 10/24/25 12:30 PM

Den 20 oktober 2025 drabbades Amazon Web Services (AWS) av ett större avbrott i regionen US-EAST-1. Många globala tjänster påverkades, men det som verkligen fick företag att stanna upp var att verktyg som Slack och Canva tillfälligt slutade fungera.

 

 

Vad hände – i korthet?

Avbrottet började runt kl. 03 svensk tid i AWS-regionen US-EAST-1 (Nordamerika) och orsakades av problem i AWS interna DNS-system, vilket i sin tur slog ut åtkomsten till tjänster som DynamoDB och andra kritiska molnresurser. Resultatet blev att appar och webbtjänster inte längre kunde kommunicera med sina backend-system.

Trots att felet var geografiskt isolerat, spred sig effekten globalt – eftersom många SaaS-tjänster, även de vi använder dagligen i Sverige, bygger på just den regionen. För företag i Sverige – inklusive oss på Corestone Group – blev det snabbt tydligt hur beroende vi är av molntjänster långt bortom landets gränser.

 

Företagskritiska tjänster ute ur spel

Att Fortnite eller Snapchat låg nere må ha drabbat konsumenter, men det var när kommunikationen i Slack hackade och marknadsteamet inte kunde skapa material i Canva som det blev konkret för vardagen på jobbet.

Dessutom rapporterade svenska Omni om försenade pushnotiser – ytterligare ett tecken på hur även lokala tjänster påverkas av globala störningar.

Ett globalt problem – med lokala konsekvenser

Trots att avbrottet inträffade i USA, kände vi av det direkt i Sverige. Det beror på att många SaaS-tjänster, från kommunikationsplattformar till designverktyg och databaslösningar, har sin infrastruktur i just den regionen.

En kort stunds störning räckte för att förlama kritiska processer:

  • Kommunikation i teamet blev svår.

  • Projekt försenades.

  • Informationsflödet stannade upp.

Det är ett tydligt exempel på den osynliga sårbarhet som följer med vår molnbaserade vardag.

När vardagsverktygen slutar fungera, stannar verksamheten upp

Slack, Canva, Google Workspace – vi tar dem för givna i vår dagliga kommunikation, design och produktion. Men när dessa tjänster påverkas av något som sker i en fjärran molnregion, får det direkta konsekvenser här och nu. Medarbetare kan inte kommunicera, deadlines skjuts upp och viktig information når inte fram.

För moderna företag är dessa verktyg inte “bara appar” – de är affärskritiska. Därför blir störningar i molntjänster inte bara ett tekniskt problem, utan en verklig affärsrisk.

Låt oss ta den digitala stressen – så du kan fokusera på din verksamhet

När Slack tystnar och Canva hänger sig mitt i en deadline är det lätt att paniken smyger sig på. För många företag blir en sådan händelse ett störningsmoment de själva måste hantera – ofta med begränsade resurser och kunskap.

Här kan vi på Corestone Group göra skillnad. Som webbyrå hjälper vi företag att sköta och optimera sin digitala närvaro – och vi tar ansvar när något plötsligt slutar fungera. Med oss som partner ligger det operativa ansvaret hos vårt team, inte hos din verksamhet.

Det betyder att när något går snett i molnet, behöver du inte stressa – vi är redan där, och vi vet vad vi ska göra.